Γιατί είναι καλό να παίζουν τα παιδιά;
Γράφει η Γωγώ Θωμαδάκη (Εργοθεραπεύτρια)
«Το παιχνίδι είναι η πραγματοποίηση της μάθησης μέσα από την πράξη.» (Feeney, Christensen, & Moravcil, 1996).
Όλοι ήμασταν παιδιά! Σε όλους μας άρεσε να παίζουμε είτε σε εξωτερικούς χώρους είτε μέσα στο σπίτι!
Το παιχνίδι είναι μια ανάγκη για όλα τα παιδιά, ένας τρόπος επικοινωνίας που χρησιμοποιούν για να εξερευνήσουν και να μάθουν από το περιβάλλον τους. Παίζοντας, τα παιδιά:
- μαθαίνουν μέσα από τις εμπειρίες τους,
- μοιράζονται τις εμπειρίες τους με άλλους ανθρώπους,
- διαχειρίζονται καλύτερα τα συναισθήματά τους,
- αναπτύσσουν σχέσεις με τα άλλα παιδιά,
- ανακουφίζονται από το στρες της ημέρας και
- έχουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο.
Πάμε να θυμηθούμε μερικά παιχνίδια και πώς αυτά βοήθησαν εμάς να εκφραστούμε ελεύθερα, ναγνωρίσουµε το σώµα µας, να παρατηρήσουμε, να αναπτύξουµε τη φαντασία, το χιούμορ, τη δημιουργικότητά μας και τη συναισθηματική μας νοημοσύνη.
Παιδική χαρά
- Ανάπτυξη και εξάσκηση κινητικών δεξιοτήτων.
- Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης.
- Κοινωνικοποίηση με άλλα παιδιά.
- Αντιμετώπιση των φόβων.
- Εξερεύνηση του περιβάλλοντος και των αισθησεων.
Ποδόσφαιρο
- Ανάπτυξη και εξάσκηση κινητικών δεξιοτήτων.
- Τήρηση σειράς- κανόνων.
- Κοινωνικοποίηση με άλλα παιδιά.
- Επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ παικτών.
- Διαχείρηση συναισθημάτων.
- Βελτίωση αντοχής.
- Βελτίωση συγκέντρωση προσοχής.
Επιτραπέζια παιχνίδια
- Επικοινωνία μεταξύ παικτών.
- Διαχείριση συναισθημάτων.
- Τήρηση σειράς- κανόνων.
- Κατανόηση των αριθμών και βελτίωση προμαθηματικών εννοιών.
- Βελτίωση οπτικοκινητικού συντονισμού.
- Ενίσχυση οπτικής αντίληψης.
- Βελτίωση προσανατολισμού στο χώρο.
- Ενίσχυση λεπτής κινητικότητας.
- Βελτίωση συγκέντρωσης προσοχής.
Κουκλοθέατρο
- Εναλλαγή ρόλων και δραματοποίηση.
- Απελευθέρωση της φαντασίας.
- Ενίσχυση συμβολικού παιχνιδιού.
- Εξωτερίκευση συναισθημάτων.
- Αφομοίωση κανόνων, ιδανικών και απαγορεύσεων μέσα από τα παθήματα των ηρώων.
- Εξοικείωση με τους φόβους.
- Συντονισμός κίνησης / ανάπτυξη λεπτής κίνησης.
- Ενίσχυση πειραματισμού και εξερεύνησης.
- Ανάπτυξη εύρεσης λύσεων και αντιμετώπιση δυσκολιών.
Lego και πλαστελίνη
- Αμφίπλευρος συντονισμός άνω άκρων.
- Ενίσχυση οπτικοκινητικού συντονισμού.
- Αναπαραγωγή σχεδίου.
- Ενδυνάμωση μυών άκρας χείρας
- Βελτίωση λεπτής κινητικότητας.
- Ακρίβεια στο χειρισμό αντικειμένων.
- Ανάπτυξη φαντασίας και συμβολικού παιχνιδιού.
- Συγκέντρωση προσοχής .
- Ενεργή εμπλοκή στη σχεδίαση και κατασκευή πραγματικών αντικειμένων.
- Ρύθμιση ποσοστού δύναμης.
Ας αφήσουμε λοιπόν τα παιδιά να παίξουν όσο πιο πολύ μπορούν. Αυτό κάναμε εμείς, αυτό θέλουν να κάνουν κι αυτά! Να παίξουν, να μάθουν και να εξερευνήσουν έναν κόσμο μακριά από τους υπολογιστές και τα tablets, με λάσπη, μπάλες και κούκλες γιατί… «To παιχνίδι είναι η πραγματοποίηση της μάθησης μέσα από την πράξη.»