Κινητική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία
Γράφει η Μαρίνα Μάλφα (εργοθεραπεύτρια)
Παρατηρώντας ένα παιδί να μεγαλώνει είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι να περιμένουμε από αυτό σε κάθε στάδιο της ανάπτυξής του. Έτσι είμαστε ικανοί να του δίνουμε τα κατάλληλα ερεθίσματα και τις ευκαιρίες που χρειάζεται ώστε να αναπτύξει τις δεξιότητές του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η προσχολική ηλικία είναι ιδιαίτερα σημαντική για την κινητική ανάπτυξη του παιδιού.
Σε αυτά τα χρόνια (περίπου 3-5 έτη) αναπτύσσονται σημαντικές δεξιότητες όπως το τρέξιμο, το χοροπήδημα, η υποδοχή και ρίψη της μπάλας. Μέσα από το παιχνίδι και τις κινητικές δραστηριότητες το παιδί μαθαίνει το σώμα του, εξασκείται και χτίζει τις βάσεις για τις πολύπλοκες δραστηριότητες στις οποίες θα συμμετέχει αργότερα.
Ηλικία 3+:
Αδρή Κίνηση:
Πηδά με τα 2 πόδια μαζί.
Περπατά σε ευθεία γραμμή προς τα εμπρός και προς τα πίσω για μερικά βήματα.
Τρέχει με καλύτερη στάση σώματος.
Στέκεται στο ένα πόδι για 3΄΄.
Πετά και πιάνει μπάλα με τα χέρια.
Κατεβαίνει μερικά σκαλιά εναλλάσσοντας τα πόδια του.
Στέκεται στις μύτες των ποδιών του.
Αρχίζει να μαθαίνει κολύμπι και να συμμετέχει σε ομαδικά μαθήματα (π.χ. χορός).
Αρχίζει να κάνει καλπασμό.
Κάνει ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες.
Λεπτή Κίνηση:
Σκίζει χαρτί.
Κόβει με ψαλίδι σε ευθεία γραμμή.
Αντιγράφει κύκλο και σταυρό.
Κρατά με διποδική ή τριποδική σύλληψη το μαρκαδόρο.
Κουμπώνει και ξεκουμπώνει λίγα κουμπιά.
Χρωματίζει εντός πλαισίου.
Περνά χάντρες σε κορδόνι.
Αντιγράφει απλό τρισδιάστατο σχέδιο με κύβους.
Ηλικία 4+:
Αδρή Κίνηση:
Κάνει τούμπα.
Κάνει καλπασμό.
Πηδά στο ένα πόδι.
Πηδά με τα δύο πόδια μαζί, 4-6 φορές διαδοχικά.
Πετά, πιάνει και κλωτσά μπάλα με περισσότερη ακρίβεια στην κίνηση.
Κάνει κούνια μόνο του.
Χρησιμοποιεί τις σκάλες εναλλάσσοντας τα πόδια.
Λεπτή Κίνηση:
Σχεδιάζει τετράγωνο.
Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχήματα.
Κόβει κύκλο με ψαλίδι.
Φτιάχνει πιο πολύπλοκα τρισδιάστατα σχέδια με κύβους.
Διπλώνει χαρτί στη μέση.
Αντιγράφει και μαθαίνει να γράφει το όνομά του.
Χρησιμοποιεί τριποδική σύλληψη για το μαρκαδόρο.
Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια μαζί, το ένα σταθεροποιεί και το άλλο χειρίζεται το αντικείμενο.
Περνά μικρές χάντρες σε κορδόνι.
Ηλικία 5+:
Αδρή Κίνηση:
Κάνει καλπασμό εναλλάσσοντας τα πόδια του και διατηρώντας το ρυθμό.
Κάνει 3-5 κοιλιακούς (sit-ups) και 5-8 push-ups.
Κλωτσά μπάλα με δύναμη και ακρίβεια στην κίνηση.
Πιάνει μπάλα με τα δύο χέρια χωρίς να την ακουμπά στο σώμα.
Χτυπά μικρό μπαλάκι στο πάτωμα και το πιάνει.
Στέκεται στο ένα πόδι για 10’’.
Λεπτή Κίνηση:
Μαθαίνει να δένει τα κορδόνια του.
Αντιγράφει όλα τα γράμματα, τους αριθμούς και μικρές φράσεις.
Τι μπορείτε να κάνετε ώστε να βοηθήσετε το παιδί να μάθει?
-Παίξτε μαζί του. Η εκμάθηση νέων κινητικών προτύπων και δεξιοτήτων μέσα από το παιχνίδι είναι ο προτιμότερος και ο αγαπημένος τρόπος των παιδιών.
-Δώστε στα παιδιά την ευκαιρία να βγουν από το σπίτι και να παίξουν σε φυσικό περιβάλλον, όσο είναι δυνατόν. Δώστε τους μια μπάλα, χαρτονένια κουτιά, υφάσματα ή κάποιο άλλο ασφαλές διαθέσιμο υλικό και εκείνα θα ξέρουν τι να κάνουν!
-Τα παιδιά μαθαίνουν και με τη μίμηση. Δείξτε στο παιδί μια νέα δραστηριότητα (κουτσό, ισορροπία, κλπ.) και εξασκηθείτε μαζί του.
Αν έχετε οποιαδήποτε ανησυχία για την αναπτυξιακή πορεία του παιδιού σας, επικοινωνήστε με κάποιον ειδικό.
Βιβλιογραφία
– Case-Smith, J., & O’ Brien, J. C. (2010). Occupational Therapy for Children (6th ed.). Missouri: Mosby Elsevier, 73-75.
– Mulligan. S. (2003). Occupational Therapy Evaluation for Children: A Pocket Guide. Maryland: Williams and Wilkins, 133-137.
– Fewell, R. R., & Folio, M. R. (2000). The Peabody Developmental Motor Scales (2nd ed.). Austin: Pro-Ed.
Ενημερωθείτε και για τα ομαδικά κινητικά προγράμματα στο PlayGym.
Μάθετε περισσότερα: 21 300 500 89 και playgym.gr/kinitikes-drastiriotites